Opstapdienst op 16 juni 2019 in Vriescheloo Opstapdienst op 16 juni 2019 in Vriescheloo
Klik hier voor afbeeldingen

Opstapdienst te Vriescheloo

In deze dienst namen Teun, Hidde en Luca afscheid van de KND. De dienst stond in het teken van “volg het spoor”.
Voordat men de kerk binnen kon komen waren er de conducteurs met hun spiegelei om de reizigers toestemming te geven om te vertrekken. Soms werd er ook nog op de fluit geblazen. Wij kregen allemaal ook een spiegelei mee naar binnen.
Vervolgens mochten wij over het spoor de kerk binnen treden. Op de dwarsliggers stonden woorden om over na te denken.
Voordat de dienst begon kwamen alle jongeren van de KND even naar voren en we zongen een lied.
De overdenking van Fenneke Groenbroek ging ook in op “vog het spoor”, je eigen weg te gaan. Soms door de ouders met gemengde gevoelens maar je moet de kans krijgen om te ontdekken. Je eigen beslissingen nemen, en jouw levenstrein gaat dan rijden, los van je ouders. Zij blijven achter op het station om je uit te zwaaien. Het leven is ook een soort treinreis. Met ups en down, maar er is altijd iemand de je opvangt tijdens of aan het einde van een reis.

Vervolgens nam Marijke van der Wal samen met Teun, Hidde en Luca de woorden door die op de dwarsliggers van de rails stonden.

Daarna nam Hetty Koetje met ons een aantal vragen door die wij, met een groen of rood kant van het spiegelei die iedereen ontvangen had, mochten beantwoorden. Sommige antwoorden geven waarschijnlijk problemen thuis. Of je van afwassen (rood) of afdrogen (groen) houdt? Wat als in één huishouden iedereen koos voor rood? Even een luchtige onderbreking.

De ouders van Teun, Hidde en Luca werden door Marjan Claus naar voren gevraagd. Ze werden gevraagd hun handen op de schouders van hun zoon(s) leggen. Het is tijd om de kinderen wat los te laten nadat je hun bij de eerste stappen hebt ondersteund en begeleid. Zowel de ouders als kinderen, zijn in de afgelopen jaren gegroeid en nemen nu hun eigen stappen, volgen hun eigen spoor. De tijd is aangebroken om ze zo langzamerhand los te laten, maar ouders zijn nog wel nodig om ze op te vangen en te ondersteunen als dit nodig is.

Daarna mochten Teun, Hidde en Luca elk een klein koffertje pakken dat tussen de grote koffers stond. Hierin zitten instrumenten die Teun, Hidde en Luca kunnen gebruiken op hun “reis” naar volwassenheid.
Een lamp wanneer het donker is om de weg te kunnen vinden.
Een boekenlegger met de afbeelding van de kerk in Blijham.
Een rolletje King pepermunt, iedereen kan zich daar wel wat bij voorstellen.
Een houten treintje als herinnering aan deze afscheidsdienst en natuurlijk een bijbel. Een bijbel als een soort van routeplanner om in hun leven te gaan gebruiken.

Een mooie dienst die de leiding van de KND mooi in elkaar gezet heeft. Veel werk is er aan verzet. Kijk alleen maar naar het lange treinspoor vanaf de ingang tot bijna onder de preekstoel. Diegenen die er niet waren kunnen de dienst altijd terug horen op kerkomroep.nl en dan zoeken naar de kerk van Vriescheloo. Samen met de foto’s krijgt u een goed beeld van deze mooie dienst waarin wij Teun, Hidde en Luca hebben uitgezwaaid.

Verzoek aan de scriba om deze mail evt. door te sturen naar gemeenteleden. Ik heb wel van een aantal mensen uit Blijham, Vriescheloo en Wedde het mailadres maar lang niet van iedereen. Men mag mij ook een mailtje sturen wanneer men in de toekomst graag dit soort mails wil ontvangen.

Met vriendelijke groet,

Astrid Lüürssen, scriba